Friday, January 10, 2014

Аудирование: 38. Annan kesämökillä

No, sieltähän se nuori väki jo tulee.


Tervetuloa, tervetuloa !


Isä ja äiti, tässä on Jutta.... ja Anssi...


Päivää  Päivää


Hauska tavata taas pitkästä aikaa.


Sano sinäkin Anssi minua Jyrkiksi vain.


Ja minua Riittaksi...


Autanko kantamaan kasseja ?


Ei tarvitse, kyllä me nämä...


Miten ihana paikka.


Eikö olekin ?


Minulle tämä paikka on paratiisi maan päällä.


Miten sinun vanhemmillasi on rahaa tällaiseen ?


Tämä on peritty kesäpaikka.


Mökki ja kaikki nämä rakennukset ovat isoisäni veljen suunnittelemia ja isoisäni itse rakentamia.


Äiti on viettänyt täällä kaikki lapsuutensa kesät, aivan niin kuin minä ja veljeni ja serkkummekin.


Ne olivat aivan ihania kesiä !


Kauniilla ilmalla oltiin päivät pitkät rannassa.


Sateella pelattiin pelejä mökin vintillä ja luettiin sarjakuvalehtiä.


Ja kun oli leikitty tarpeeksi, mentiin syömään mummon paistamia lettuja.


Ihan tulee vieläkin vesi kiellelle !


Kyllä täällä on uitu,saunottu, soudeltu ja otettu aurinkoa...


Kun minä olin päässyt ylioppilaaksi, sain vanhemmiltani lahjaksi kielikurssin.


Minusta oli mahtavaa päästä yksin Englantiin.


Mutta juuri sinä kesänä Suomessa oli koko heinäkuun helle ja minulle tuli kamala ikävä tänne mökille uimaan ja saunomaan.


Silloin päätin, että en enää ikinä mene ulkomaille, kun Suomessa on kesä parhaimmillaan.


Onko päätös pitänyt ?


On ainakin tähän asti.


No Kari, onko sinulla täällä ollessasi ikävä saaristoon ?


No ei.


Kunhan vain on sauna, ranta ja laituri.


Ei sillä ole väliä, ovatko ne meren vai järven rannalla.


Minua ei saa nukkumaan.


Saunan jälkeen otan lasin viinaa


ja istun katselemaan auringonnousua.


Ei ole helppoa oikein elää.


Vaikea on kuolla.


Voi Kari, oliko se runo ?!


Oli, Caj Westerbergin.


Osaatko sinä runon ulkoa !


No, tämä on jäänyt mieleen.


Hieno runo.


Kamalan surullinen.


Ei ole, se on filosofinen...


Kyllä on upea auringonlasku !


Nyt lähdetään uimaan !


Kuka tulee mukaan ?


Minä !


Vesi on varmasti kylmää näin myöhään illalla.


Päinvastoin.


Illalla ja yöllä se tuntuu kaikkein lämpimimmältä.


Ja saunakin on vielä kuuma.


Hauska tavata taas pitkästä aikaa


Kauniilla ilmalla


Sateella


päivät pitkät


kun Suomessa on kesä parhaimmillaan


Ei sillä ole väliä


helle ja minulle tuli kamala ikävä tänne mökille


Tavataan taas !

No comments:

Post a Comment