Saturday, March 8, 2014

Аудирование: 39. Seurasaaren ulkomuseossa

Minä olin äsken kuulevinani musiikkia.


Tuolla kauempana on lava.


Siellä voi olla vaikka häät.


Voi, kun olisikin oikein perinteiset häät.


Mennäänkö katsomaan ?


Mennään vain.


Oikeastaan me voimme jättää pyörät tähän.


Niistä on vain vaivaa, jos siellä on paljon väkeä.


Panetko sinä minunkin pyöräni samalla lukkoon ?


Minusta suomalaiset kansallispuvut ovat jotenkin samannäköisiä kuin ruotsalaiset.


No eihän se mikään ihme ole, kun naapureita ollaan ja yhteistä historiaakin on muutama sata vuotta...


Kuule, pane silmät kiinni !


Silmät kiinni.


Miksi ?


No, muuten vaan.


Pane nyt !


Okei, okei.


Ihanaa..


Mitä...?


Mikä tämä on ?


Se on minulta sinulle.... muistoksi viime talvesta.


Voi kiitos, Anssi !


Kalevalakoru !


Tämä on se lintu sieltä Kalevala Korun näyteikkunasta.


Sinä olit siihen silloin niin ihastunut, että minä arvasin, että sinä pitäisit siitä.


Voi miten söpö !


Autatko minua panemaan sen kaulaan nyt heti ?


Hei, mikä tämä on ?


Kansanruno Kantelettaresta.


"Alahall' on allin mieli


uiessa vilua vettä,


alempana armottoman


käyessä kylän väliä.


Syän on kylmä kyyhkysellä


syöessä kylän kekoa,


vilu vatsa varpusella


juoessa vilua vettä.


Kylmemp' on minun poloisen,


kylmemp' on minun sitäkin."


Tässä on paljon minulle vieraita sanoja.


Minä luulin, että osaan suomea hyvin.


Sinä osaat suomea aivan erinomaisesti !


Tämä runo on vanhaa kieltä.


Me voimme katsoa sitä yhdessä tänä iltana...


Mihin aikaan se sinun lentokoneesi huomenna lähtee ?


En muista ihan tarkkaan.


Vasta illalla.


Se on se Finnairin viimeinen Berliiniin menevä kone.


Kauanko sinä nyt sitten aiot olla siellä ?


Vain kuukauden...


ja voin minä tulla aikaisemminkin takaisin, jos minulle tulee oikein ikävä...


Ikävä ?


Ketä ?


Arvaa !


Minä olin äsken kuulevinani musiikkia.

2 comments:

  1. Добрый день! Во фразе /Siellä voi olla häät./ пропущено слово vaikka. Должно быть / Siellä voi olla vaikka häät./

    ReplyDelete